Advies & vergoeding

Vergoeding, hoe zit het? Op welke producten en diensten heb je als cliënt van ORO recht? En wat moet je zelf betalen? Welke eigen bijdragen gelden voor aanvullende diensten?

Mensen met een lichamelijke beperking, lichte verstandelijke beperking of een zeer ernstige meervoudige beperking vallen allemaal onder de gehandicaptenzorg. De sector gehandicaptenzorg wordt gefinancierd vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wet langdurige zorg (Wlz), de Jeugdwet en de Zorgverzekeringswet (Zvw).

WLZ-INDICATIE

Omdat we het belangrijk vinden dat financiële zaken overzichtelijk zijn, hebben we de brochure ‘Wat betaalt ORO? Wat betaal jij?’ geschreven. Hierin worden de belangrijkste zaken uitgelegd. De brochure voor 2024 vind je hier.

 

PGB-TARIEVEN

Met het geld uit een Persoonsgebonden Budget (PGB) kun je zorg en ondersteuning kopen. Maak je gebruik van een PGB? Bekijk hier de PGB-tarieven 2023 die bij ORO gelden. Zo kun je goed voorbereid een budgetplan opstellen.

VORMEN VAN ADVIES

 

RELATIEMANAGERS

ORO is er allereerst voor de cliënten. Maar we realiseren ons ook dat ouders en cliëntvertegenwoordigers soms extra aandacht kunnen gebruiken. Daar zijn onze relatiemanagers voor. Ze luisteren naar wensen, helpen je bij de zorgkeuze en doorlopen samen met jou het proces waar je als ouder in zit; wat heb JIJ nodig om de zorg voor je familielid vol te houden. Waar heb JIJ behoefte aan? De relatiemanagers blijven naast je staan, ook als de zorg rondom de cliënt verandert.

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op met Loes Maas, de relatiemanager van ORO.
Praat je liever met een onafhankelijke adviseur? Dat kan ook. Op de website www.regelhulp.nl lees je alles over onafhankelijke cliëntondersteuning.

ERVARINGSDESKUNDIGEN

Niemand heeft zoveel ervaring met alle aspecten van zorg als onze cliënten zelf. Voor advies en voorlichting kun je bij een aantal van hen terecht.
De ervaringsdeskundigen en ervaringswerkers vertellen graag hun eigen verhaal. Over het leven met een beperking, bijvoorbeeld op scholen en bij organisaties. Ook delen ze hun ervaringen met andere cliënten en de mensen om hen heen. Ontmoet de ervaringsdeskundigen van ORO.

CLIËNTVERTEGENWOORDIGING

Als mensen de regie over hun eigen leven niet zelf kunnen voeren of dreigen te verliezen, is het van belang dat anderen hen helpen.
Deze rol wordt meestal vervuld door een partner of naast familielid. Om als vertegenwoordiger te kunnen optreden moet je vaak het nodige regelen.

Als een arts of zorginstelling constateert dat een cliënt wilsonbekwaam is, wordt aan de partner of een familielid gevraagd in te stemmen met het behandel- of zorgplan. De partner of het familielid kan in dit geval als vertegenwoordiger optreden zonder daar zelf iets voor te hoeven regelen. Wanneer iemand gedeeltelijk wilsonbekwaam is ligt het iets ingewikkelder, want wie is dan de vertegenwoordiger? Het is belangrijk dit goed te bespreken met elkaar. Wil je meer weten over bewindvoering, curatele, mentorschap en cliëntvertegenwoordiging? Neem dan contact met ons op.

PUBLICATIES EN BROCHURES

Meer informatie over bijvoorbeeld kwaliteit, medezeggenschap, klachtenprocedure en projecten bij ORO vind je op onze speciale informatiepagina.

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud