Ruijschenbergh-11

‘Inspelen op de vragen van de cliënten’

Op Boulevard Ruijschenbergh in Gemert is het eigenlijk altijd gezellig. Bewoners van de Zorgboog en cliënten van ORO drinken er samen koffie, er wordt gehandwerkt, de krant wordt (voor)gelezen en in het atelier wordt geschilderd en geknutseld. Maar er gebeurt nog veel meer. Sinds kort is het activiteiten-aanbod uitgebreid met een digi-lokaal. Vandaag kijken we er even binnen.

Frank is druk bezig met het inkleuren van een mooie ridder. Niet met kleurtjes of kwasten, maar op de computer. Berry gaat dadelijk aan de slag met het opnemen van een nieuwe podcast, Paul zet een muziekje onder een video die hij gemaakt heeft en Maarten en Mike helpen een bewoner van de Zorgboog die problemen heeft met het geluid op haar telefoon. Iedereen is bezig. Tijd voor koffie!

We doen alles wat met digitalisering te maken heeft

Begeleider Pieter Jaspers is een van de drijvende krachten achter het digi-lokaal. “We hebben hier nu acht computers staan, we kunnen met een keyboard zelf muziek opnemen, er is een set om podcasts op te nemen en er is natuurlijk een printer. We doen hier eigenlijk alles wat met digitalisering en computers te maken heeft. Sil maakt tekeningen op de computer, Corke neemt geluiden op en speelt die af, het is echt heel divers. Het mooie is dat de cliënten vaak verrast worden door de mogelijkheden. En je ziet ze opbloeien. Berry bijvoorbeeld is normaal gesproken best stil. Maar als hij een podcast opneemt, wordt hij zo enthousiast dat hij flink aan het kletsen gaat.”

Intensieve samenwerking met de Zorgboog en Stichting Keigoed

In het digi-lokaal komt ook de intensieve samenwerking tussen de Zorgboog en ORO op de Boulevard tot uiting. Pieter: “Zo is mijn collega Tijs aan de slag gegaan met het opnemen van verhalen van bewoners van de Ruijschenbergh. Mooi om die verhalen te bewaren voor later. En ook de helpdeskfunctie wordt al goed gebruikt. Dat doen we in samenwerking met de stichting Keigoed uit Gemert. Die hadden eerst een digitale helpdesk in de bibliotheek. Die helpdesk is bedoeld voor iedereen die een probleem heeft met digitaal of met de computer werken. Een groot deel van de doelgroep bestaat uit ouderen en voor hen was de bibliotheek net wat te ver weg. Daarom schuiven ze nu bij ons aan en het is al meteen behoorlijk druk tijdens de openingsuren van de helpdesk, waar overigens ook twee van onze cliënten werken.”

Ontwikkelingen bijhouden

Hoe de toekomst van het digi-lokaal eruit ziet, dat kan Pieter nog niet zeggen. “Er zijn heel veel mogelijkheden”, weet hij wel. “Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan korte opleidingen om bepaalde programma’s beter te leren kennen. Maar wat er precies gaat gebeuren, dat zien we wel. Onze insteek is dat we inspelen op de vragen van de cliënten. Hun vraag is onze uitdaging. Dat geldt dus ook voor het digi-lokaal. Voorlopig zien we in ieder geval dat we inspelen op een vraag. Het begin is dus super mooi!”

Ruijschenbergh-13
Ruijschenbergh-9

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

Hilde-8

Hoe staat het met de emotionele ontwikkeling?

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Sterk bij burgemeester-3

Op bezoek bij burgemeester Blanksma

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Lees Voor
Ga naar de inhoud