Twaalf cliënten van ORO zijn op dit moment zeer actief in een ICT-project van de eigen organisatie. De mobiele telefoons van ORO worden uit voorzorg vernieuwd, opnieuw geïnstalleerd en beveiligd. Medewerkers komen hiervoor op afspraak allemaal met hun telefoon langs bij de cliënten. Na een uur, anderhalf uur, is hun telefoon vervangen en weer helemaal up-to-date.
Charles van Eemeren is directeur Bedrijfsvoering bij ORO. Hij ziet de inzet van de cliënten als een erkenning van hun talenten. “Bij ORO kijken we naar wat wél kan”, zegt hij. “Deze jongens werken allemaal bij ons Grafisch Centrum of bij de Multimedia Groep. Die zijn heel veel bezig met software, programma’s, installeren en inregelen. Toen deze operatie voor de herstructurering van het gebruik van onze telefoons op het programma stond en Ilse, die de Multimedia Groep begeleidt, het idee opperde om cliënten hier actief bij te betrekken, was ik natuurlijk meteen enthousiast.”
Volgens Van Eemeren is de manier waarop de cliënten nu tijdelijk medewerkers worden, uniek te noemen. “Je ziet dat cliënten vaker werken bij bijvoorbeeld de post, catering of in de wasserij, maar dit is toch wel iets unieks.”
De cliënten kregen voor aanvang van het project een training. Ook werd een duidelijk stappenplan gemaakt, dat als leidraad voor elke nieuwe installatie wordt gebruikt.
Het werk voeren ze op drie locaties in de regio uit: in Deurne, Helmond en Someren. Medewerkers schrijven zich digitaal in en krijgen een persoonlijke afspraak. Tijdens die afspraak helpt een van de aanwezige cliënten ze van begin tot eind. Begin 2025 zal de operatie zijn afgerond.
Lees het hele verhaal over dit project dat in de OROskoop van december 2024 staat.