Veel medewerkers van ORO hebben een mobiele telefoon ‘van het werk’. Maar hoe zorgen we er als ORO nu voor dat er geen gegevens gaan ‘lekken’ en dat er geen ORO-gegevens op straat komen te liggen? Ofwel: hoe blijven die telefoons veilig? Een kleine duizend telefoons van onze organisatie worden uit voorzorg vernieuwd, opnieuw geïnstalleerd en beveiligd. Een hele klus, die in uitermate goede handen is.
Wouter, Stefan, Peter en Rick zitten er deze donderdag klaar voor. Normaal gesproken werken ze op dit moment op andere plaatsen, maar de laatste maanden zijn ze druk in de weer met de ORO-telefoons. Alle medewerkers met een telefoon komen langs bij een van de twaalf ORO-cliënten van het Grafisch Centrum of de Multimediagroep die voor deze klus zijn opgeleid. De oude telefoons worden leeggemaakt en iedereen krijgt een nieuwe of een refurbished telefoon. “Met alle apps die je nodig hebt voor het ORO-werk”, vertelt Peter terwijl hij bezig is met de telefoon van facilitair manager Marcel van den Berkmortel. “Hier wordt de telefoon leeggemaakt en teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Alle apps die nodig zijn, zetten we op de nieuwe telefoon. Een deel gaat vanzelf omdat we de toestellen aan elkaar koppelen, andere dingen doen we handmatig, samen met de medewerker.”
Zoeken en gebruiken van talenten
Een tafel verder zitten Rick en bestuurder Mirjam Kräwinkel gezellig met elkaar te kletsen. “We zijn bestanden aan het downloaden dus we moeten even wachten”, legt Rick uit. “Gezellig”, vindt Mirjam. “Dat geeft tijd om elkaar beter te leren kennen. Ik vind dit echt geweldig. Het is een voorbeeld van hoe we willen werken. We zoeken en gebruiken de talenten van de cliënten. Hier zouden we ook een bedrijf voor kunnen inhuren, maar dit is toch veel mooier. Goedkoper? Ja, ook dat, maar ik zie het vooral als een eye-opener voor iedereen die hier met zijn of haar telefoon naartoe komt. Kijk eens wat onze cliënten allemaal kunnen!”
Uitdaging
Danny Geboers en Ilse Relou begeleiden het project. Ilse kwam met het plan om cliënten in te zetten en Danny, al enkele jaren als freelancer bij ORO actief in de IT, speelde ook al langer met dat idee. Toen de vraag voor het omzetten en beheren van de mobiele telefoons ter sprake kwam, zagen ze de uitdaging allebei meteen zitten. Danny: “Het is veel repeterend werk. En er zijn genoeg cliënten die heel handig zijn met IT, software en telefoons.” Ilse: “We hebben veel kwaliteit in huis. Veel meer dan we soms denken. De cliënten? Die vinden het hartstikke leuk. Nu helpen zij de medewerkers een keer. Dat is weer eens wat anders.”
Had ik zelf niet gekund
Stefan en Wouter zitten ondertussen nog geconcentreerd te werken. Wouter helpt Rudisca Verbakel, ambulant begeleider in Deurne. “Ik dacht dat ik thuis alles goed had voorbereid maar dat blijkt nogal tegen te vallen.” “Geen probleem, hoor”, vindt Wouter. “De contacten van Rudisca stonden overal en nergens op haar telefoon, maar die heb ik nu allemaal in Outlook gezet. Als Rudisca hier straks weggaat is alles geregeld. Daar zorg ik voor.”
Stefan heeft het boekwerk met de naam ‘Stappenplan’ voor zich liggen. Daarin staat precies beschreven welke handelingen verricht moeten worden. Judith Verkerk, werkend bij dagbesteding Deurne, is blij met de hulp die Stefan biedt. “Dit had ik zelf nooit gekund”, geeft ze toe. “Nu gaat Stefan Ons Dossier overzetten. Dat mag niet fout gaan.” Stefan lacht. “Dit gaat niet gebeuren hoor. Ik heb het al heel vaak gedaan.”
Mooi idee!
Mirjam Kräwinkel bezint zich ondertussen samen met Ilse op nieuwe mogelijkheden. Misschien is het iets als nieuwe medewerkers hier hun telefoon komen ophalen en dat cliënten die meteen installeren, zegt Ilse. “Mooi idee”, antwoordt Mirjam. “Er kan inderdaad veel meer dan we op het eerste gezicht denken. Wie weet is dit het begin van nog veel meer moois.”