Vanaf dit jaar gaan we werken met lokale cliëntenraden, in plaats van wijkraden. Deze verandering komt door de nieuwe wet Wmcz 2018 (Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen).
De Wmcz 2018 geeft cliënten en hun vertegenwoordigers meer mogelijkheden om invloed uit te oefenen op beslissingen die voor hen belangrijk zijn. Dat betekent:
- Iedere locatie, die daar behoefte aan heeft, krijgt een eigen lokale cliëntenraad (zoals een woonlocatie, dagbestedingslocatie of een groep cliënten die ambulant worden ondersteund).
- Cliënten kunnen meedenken en meepraten over onderwerpen die over hun locatie gaan.
- De medezeggenschap wordt dichterbij de cliënten georganiseerd, zodat hun stem beter gehoord wordt.
Wat doet een Lokale Cliëntenraad?
De lokale cliëntenraad praat met de wijkmanager over onderwerpen zoals eten en drinken, een nieuwe manager, vrije tijd en veiligheid. De lokale cliëntenraad vertegenwoordigt de belangen van alle cliënten van de locatie.
Download de folder voor meer informatie
Wil jij meedenken en meepraten?
Als lid van een lokale cliëntenraad:
- denk je mee over belangrijke keuzes van de locatie.
- denk en praat je namens andere cliënten van de locatie.
- geef je advies aan de wijkmanager, bijvoorbeeld over eten en drinken.
Iedereen die cliënt is bij ORO of een cliënt vertegenwoordigt, kan zich aanmelden.
Samen gaan we het verschil maken!