Cliëntmedezeggenschap

Als cliënt of cliëntvertegenwoordiger van ORO kun je meedenken en meepraten over wat er bij ORO gebeurt.
Dat wordt cliëntmedezeggenschap genoemd. 

De mening van cliënten, ouders en familieleden vinden we belangrijk bij ORO.
Bijvoorbeeld over onderwerpen zoals eten en drinken, een nieuwe manager, vrije tijd en veiligheid.
Samen praten we over deze onderwerpen binnen de lokale cliëntenraden en met de Centrale Cliëntenraad.
Deze raden kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan de wijkmanager of bestuurder van ORO.
De adviezen proberen we zo veel mogelijk uit te voeren.
Alle adviezen en opmerkingen van de lokale cliëntenraden en de centrale cliëntenraad zijn voor ORO waardevol.
We gebruiken ze om ons werk bij ORO nog beter te doen.

Meld je aan voor de lokale cliëntenraad

Denk mee praat mee blob

Lokale cliëntenraad

Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden.
Zij praten namens de cliënten van een locatie met de wijkmanager over de zorg en ondersteuning.

Wat een cliëntenraad mag doen staat in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.
De afkorting hiervoor is Wmcz 2018.
In de Wmcz 2018 staat dat iedere locatie van een organisatie een cliëntenraad kan oprichten als daar behoefte aan is.

De centrale cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad (CCR) bestaat uit leden van de lokale cliëntenraden.
Elke twee maanden overlegt de Centrale Cliëntenraad met de bestuurder van ORO.
De onderwerpen die door de Centrale Cliëntenraad worden besproken gaan vaak over meerdere locaties.
Met de Centrale Cliëntenraad kan contact opgenomen worden via: ccr@oro.nl.

Wil je meer weten of heb je vragen?

Heb je als cliënt nog een vraag? Vraag je begeleider om hulp of neem contact op met een cliëntcoach via clientcoaches@oro.nl.

Vertegenwoordigers van een cliënt kunnen contact opnemen met de wijkmanager.

De veelgestelde vragen hebben we alvast beantwoord.
Je kunt ze hier onder aan de pagina lezen of in dit bestand openen.

Meld je aan voor de lokale cliëntenraad

Tot 1 maart 2025 kun je je aanmelden voor de lokale cliëntenraad.
Vul het aanmeldformulier hieronder in en klik op verzenden.
Je ontvangt daarna per e-mail een bevestiging dat we jouw aanmeldformulier hebben ontvangen.

Veelgestelde vragen

Een lokale cliëntenraad is een cliëntenraad van een woonlocatie, dagbestedingslocatie of groep cliënten die ambulante ondersteuning krijgen. Een lokale cliëntenraad heeft minimaal 3 leden nodig.

De lokale cliëntenraad praat namens de cliënten van een locatie met de wijkmanager over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van de locatie. Bijvoorbeeld eten en drinken, een nieuwe manager, vrije tijd en veiligheid. De taak van een lokale cliëntenraad is meedenken, meepraten en advies geven over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van een locatie.

Alle onderwerpen die meerdere cliënten van een locatie raken, bijvoorbeeld:
  • Huisregels.
  • Eten en drinken.
  • Rechten van cliënten.
  • Schoonmaken van de locatie.
  • Nieuwbouwplannen van de locatie.
  • Nieuwe medewerkers op de locatie.
  • Feesten en uitstapjes van de locatie.
  • Afspraken en regels rond stagiairs en leerlingen op de locatie.
  • Hoe mensen met elkaar omgaan binnen een locatie.
  • Hoe ORO cliënten van de locatie informatie geeft.

Een lokale cliëntenraad heeft verschillende rechten:  
Het recht om mee te denken
De wijkmanager maakt plannen. De lokale cliëntenraad denkt mee over de plannen van de wijkmanager.  
Adviesrecht
Het recht van een lokale cliëntenraad om adviezen te geven aan de wijkmanager heet adviesrecht. De wijkmanager vraagt advies over verschillenden onderwerpen, zoals:
  • Als de locatie andere zorg wil gaan verlenen.
  • Anders organiseren van de zorg op de locatie.
  • Geldzaken van de locatie.
  • De plannen van de locatie bij verbouwingen, nieuwbouw en verhuizing.
  • Benoeming van een nieuwe wijkmanager voor de locatie.
De wijkmanager luistert goed naar het advies van de lokale cliëntenraad. De wijkmanager volgt het advies op als dat kan. De wijkmanager legt aan de lokale cliëntenraad uit waarom het advies niet wordt opgevolgd. Mocht de adviesvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de adviesvraag.  
Instemmingsrecht
Het recht van een lokale cliëntenraad om mee te beslissen over plannen van de wijkmanager heet instemmingsrecht. Instemmen betekent goedkeuren. De lokale cliëntenraad kan de plannen van de wijkmanager wel of niet goedkeuren. Het advies van de lokale cliëntenraad is bij instemmingsrecht belangrijker dan bij adviesrecht. De wijkmanager mag het plan uitvoeren als de lokale cliëntenraad het plan heeft goed gekeurd. Dit zijn voorbeelden van onderwerpen voor instemmingsrecht:
  • De medezeggenschapsregeling.
  • Regels en regelingen voor cliënten, zoals huisregels.
  • Afspraken rond kwaliteit.
  • Afspraken rond veiligheid.
  • Afspraken rond hygiëne.
  • De benoeming van de cliëntcoach van de lokale cliëntenraad.
  • Eten en drinken.
  • Hulp van een geestelijk verzorger.
  • Afspraken rond vrije tijd.
  • De rechten van cliënten bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De inrichting van ruimtes waar zorg wordt verleend bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing
Mocht de instemmingsvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de instemmingsvraag. De lokale cliëntenraad kan advies geven aan de wijkmanager, ook als de wijkmanager niet om dit advies heeft gevraagd. Dat advies kan gaan over alle onderwerpen die de lokale cliëntenraad belangrijk vindt voor cliënten.

Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden.

Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad binnen de woonvoorziening waar je woont. Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad bij de dagbestedingslocatie(s) waar je werkt. Als ambulante cliënt kun je lid worden van een lokale cliëntenraad voor ambulante cliënten in de wijk. Het kan zijn dat je met meerdere van deze locaties te maken hebt. Dan kun je ook van meerdere lokale cliëntenraden lid worden.

Door aan de begeleider, zorgcoördinator of wijkmanager van jouw locatie door te geven dat je lid wilt worden van een lokale cliëntenraad. Als ambulante cliënt kun je aan je begeleider of de manager van jouw wijk doorgeven dat je lid wilt worden van een lokale cliëntenraad.

Als er meer dan 14 personen lid willen worden van een lokale cliëntenraad komen er verkiezingen. De 14 personen met de meeste stemmen komen in de lokale cliëntenraad.

Een lokale cliëntenraad bepaalt zelf hoe vaak er vergaderd wordt. Vaak vergadert een lokale cliëntenraad minimaal 4 keer per jaar. De lokale cliëntenraad vergadert in ieder geval 2 keer per jaar met de wijkmanager. Wanneer het nodig is organiseert de lokale cliëntenraad een extra vergadering. De lokale cliëntenraad maakt hier zelf afspraken over. Als lid van de lokale cliëntenraad wordt verwacht dat je je voorbereidt op de vergadering. Dit doe je door het verslag van de vorige vergadering, de agenda en andere stukken door te lezen. Ben je als cliënt lid van een lokale cliëntenraad dan kan een cliëntcoach je helpen met de voorbereiding op de vergadering.

De lokale cliëntenraad kan onafhankelijke ondersteuning krijgen. Welke vorm van ondersteuning de lokale cliëntenraad nodig heeft, verschilt per lokale cliëntenraad. De lokale cliëntenraad en ORO maken hierover afspraken. Een cliëntcoach helpt cliënten bij het meedenken en meepraten in een lokale cliëntenraad. Deze ondersteuning is onafhankelijk. Dat betekent dat de cliëntcoach de cliënten van een lokale cliëntenraad ondersteunt in het opkomen voor de belangen van cliënten. Een cliëntcoach komt niet op voor de belangen van ORO.

Dat kan, maar hoeft niet. Hierover maken de cliënten en cliëntvertegenwoordigers die lid zijn van de lokale cliëntenraad samen afspraken. Wanneer leden het prettig vinden om de lokale cliëntenraad op te delen in 2 deelraden dan is dit mogelijk. Er is dan een deelraad voor cliënten en een deelraad voor cliëntvertegenwoordigers. Deze 2 deelraden maken met elkaar afspraken over de samenwerking.
Bekijk meer veelgestelde vragen
Lees Voor
Ga naar de inhoud