Innovaties in de zorg zijn niet meer weg te denken en eerder noodzaak voor een toekomstbestendige zorg. Er komen genoeg uitdagingen op ons af in de zorgsector dus moeten we aan de slag met verschillende vormen van innovatie. Het vraagt van zorgaanbieders zoals ORO een andere aanpak in hoe we zorginnovaties invoeren. Niet langer alleen binnen de eigen organisatie; als ORO is het goed om open te staan voor andere organisaties en te leren van elkaars casussen en successen.
Inspiratiebijeenkomst
In december organiseerde ORO samen met verschillende gehandicaptenzorgorganisaties en Mentech, bedenker van het slimme sensorsysteem de HUME, een bijeenkomst waarin onze succesvolle samenwerking in het innovatieve opschalingsproject HUME centraal stond. De HUME meet stress en stressopbouw door middel van sensoren. De sensoren (in de vorm van een sok of borstband) registreren hartslag, huidgeleiding en activiteit. En de database met gedragsmodellen vertaalt deze informatie naar niveaus van stress. Deze informatie wordt zichtbaar gemaakt in een app. Hierdoor kunnen we stress bij cliënten vroegtijdig herkennen/signaleren.
Afgelopen jaar sloegen we na de pilotfase samen met zorgaanbieders Severinus, Lunet, SOVAK en Prisma, de handen ineen om de HUME in te zetten binnen de eigen organisatie. Daarbij zochten we ook de samenwerking op met een tweede projectgroep bestaande uit zorgaanbieders uit Zuid-Holland: Humanitas DMH, Gemiva en Ipse de Bruggen. We leerden van elkaars aanpak in de implementatie van de HUME en wisselden ervaringen met elkaar uit.
In aanwezigheid van de aangesloten zorgaanbieders en andere geïnteresseerde zorgpartijen presenteerden we tijdens de bijeenkomst onze ervaringen, tips en resultaten. Mentech nam ons mee in de productontwikkeling van de HUME en stond stil bij het belang van samenwerken tussen gebruikers bij de implementatie. Na de presentatie-en vragenronde kon men rondlopen over de informatiemarkt waar de gebruikers meer uitleg gaven over hun zelfgekozen thema rondom de implementatie van de HUME.
Sneller innoveren
Samen met onze projectgroep hebben we businesscases opgezet en zijn we bezig met een borgingsproces dat ook past op andere innovatieve projecten. Ook is er een tijdspad inzichtelijk gemaakt. Overkoepelend programmamanager Lea de Vries van Lunet benadrukt dat de voorbereidingstijd voor de uitrol van de HUME van twee maanden eventueel korter kan, mits medewerkers bekend zijn met het product.
Lea: ‘’Wij hebben ervaren dat we innovatie kunnen versnellen door samen te werken met andere gebruikers, ervaringen te delen en van elkaar te leren. Zo kun je na de pilotfase ook sneller opschalen. En zorg organiseer je samen, dus betrek vooral familie en vertegenwoordigers goed bij de inzet van de HUME of andere zorginnovaties zodat ook zij enthousiast worden. En wat ook interessant is: naast de EVB en EMB doelgroep onderzoeken wij hoe we de HUME kunnen inzetten voor mensen met een LVB én medewerkers. Die inzichten kunnen we straks weer delen met andere organisaties.’’
Passend op andere zorginnovaties
Nadat Humanitas DMH een aantal pilots had gedraaid, hebben zij de samenwerking met Gemiva en Ipse de Bruggen opgezocht en als doel gesteld om samen op te schalen naar in totaal 30 HUMES. De projectgroep heeft ervaren hoe waardevol het is om elkaars verschillende aanpakken te volgen en daarvan te leren. Zo bespraken ze interne casussen en knelpunten met elkaar en dachten ze mee in oplossingen. Met als resultaat dat zij een ontwerp gaan maken voor de bredere uitrol binnen de organisatie.
Programmamanager Leora Donk van Humanitas DMH: ‘’Zowel wij als Gemiva en Ipse de Bruggen zaten elk in een andere fase van de implementatie. En natuurlijk verschillen wij als organisaties van elkaar en hadden we allemaal een andere aanpak. Daarom kozen we er als projectgroep voor om regelmatig presentaties te geven aan elkaar zodat we konden leren van elkaars successen en knelpunten. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om een zodanige effectieve samenwerking op te zetten in het delen van kennis en ervaringen, dat je deze werkwijze ook als ontwerp kunt gebruiken voor andere zorginnovaties.’’
Enthousiast
Beide projectgroepen concluderen dat het proces van kennismaken en in gebruik nemen van innovatieve zorgoplossingen sneller gaat als medewerkers enthousiast zijn. Als iets nieuw is, dan moet je er vaak wel hard aan trekken. Hoe eerder je de eerste enthousiaste medewerkers hebt geworven, hoe sneller het zich als een olievlek verspreidt. Steek dus tijd in een goede interne werving én betrek ook in een vroeg stadium verwanten en netwerk van de cliënt.
Stimuleren
Samen werken aan een toekomstbestendige zorg is iets wat ons allemaal aangaat en vraagt om een andere manier van werken, samen met collega-zorgaanbieders. Ook andere partijen stimuleren deze werkwijze. Mentech is een voorbeeld van een verbindende organisatie die het gezamenlijk optrekken gedurende de verschillende fases van de implementatie toejuicht. Zo hoeven organisaties het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ook Zorgkantoor CZ stimuleert samenwerking tussen zorgaanbieders. Op voorwaarde dat we samenwerken met andere zorgaanbieders en van elkaar leren, kwamen we in aanmerking voor een transitievergoeding voor de opschaling van de HUME.
Kortom: Het was een succesvolle bijeenkomst en het smaakt naar meer!