ORO kijkt vooruit

ORO wil een toekomstbestendige organisatie zijn met aandacht voor de wereld om haar heen. Deze wereld verandert snel. We hebben te maken met minder personeel. Zorgvragen van cliënten worden moeilijker. Onze kosten stijgen, maar we krijgen minder geld van de overheid. Ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Bijvoorbeeld technologie die taken overnemen van medewerkers of de eigen regie van cliënten kunnen vergroten.

Dit vraagt van ORO dat we ons blijven ontwikkelen. We zien kansen en omarmen uitdagingen. We komen in actie als dat nodig is. Zo onderzoeken we de mogelijkheden voor innovatie. We zetten innovatie in waar dat past. Daarnaast zijn we gericht op samen leren en verbeteren. Teams kunnen hiervoor een aantal instrumenten gebruiken. Met de verschillende certificeringen laten we zien dat we voldoen aan de gestelde eisen rondom kwaliteit en duurzaamheid.

Innovatie

Met de inzet van innovatie reageren we op de veranderingen om ons heen. Innovaties zijn bijvoorbeeld het ontwikkelen of vernieuwen van een aanpak of werkwijze. Of het ontwikkelen van technologie. We onderzoeken welke innovaties bij ORO passen. En welke innovaties ons helpen om de juiste zorg te kunnen blijven bieden.

Wat gaat goed? Wat kan beter?
  • In 2023 hebben we onderzocht hoe we innovatie beter kunnen inzetten binnen ORO. We hebben verschillende innovaties getest en in gebruik genomen. Innovaties waarmee we werken zijn:
    • Inzet van technologie die de zorg aan een cliënt ondersteunt (domotica).
    • HUME/Mentech: een slimme sok of borstband met sensoren. Deze meet stress. Zo kan stress vroegtijdig herkend worden. En kunnen we voorkomen dat sommige situaties uit de hand lopen. Benieuwd naar de eerste ervaringen van ORO met HUME? Klik hier.
    • Mijn Eigen Plan: een digibord of app waarop activiteiten en relevante informatie duidelijk wordt weergegeven voor de cliënt. Bijvoorbeeld over wie er die dag werkt. Hierdoor ontstaat een duidelijker beeld van de dag en wordt de eigen regie van de cliënt vergroot. 
    • FOCUS: alle taken op een locatie worden doorgenomen. Alleen de taken die écht moeten blijven. Ook wordt gekeken op welk moment en door wie (medewerker, verwant, vrijwilliger etc.) deze taak het beste gedaan kan worden.
    • Huis van de Toekomst: wat wil de cliënt en hoe kunnen we hier, op een andere manier, invulling aan geven?
    • Sprekende Beelden: dit is een spel app waarmee duidelijk wordt welke activiteiten en interesses voor een cliënt belangrijk zijn.
    • SARA: dit is een beweegrobot. Cliënten kunnen samen met SARA beweegoefeningen doen. Ook kan SARA onrust verminderen of zorgen voor een daginvulling.
  • In 2024 gaan we een aantal van deze innovaties op meer locaties gebruiken. Ook gaan we Spraakgestuurd Rapporteren op een aantal locaties uitproberen. Hierbij spreken medewerkers de rapportage in. Zo hoeven zij rapportages niet meer te typen. Hiermee besparen we veel tijd. Een ander voordeel is dat spellingsfouten automatisch uit de rapportage worden gehaald. Ook kan de cliënt meeluisteren bij het rapporteren. Dit vergroot de betrokkenheid van de cliënt bij het eigen cliëntdossier.  

Leren en verbeteren

Bij ORO is samen leren en verbeteren een belangrijk onderwerp. Zo zorgen we dat we samen groeien van geluk en waarde blijven toevoegen aan het leven van cliënten, vanuit de wens van de cliënt. Leren en verbeteren doen we binnen teams én op organisatieniveau. We maken hierbij gebruik van verschillende instrumenten. Maar ook cijfers over het aantal incidenten, registraties van de Wet zorg en dwang of het aantal klachten gebruiken we om te leren en verbeteren.

Lees meer

ISO-certificering

ORO is sinds 2019 ISO-gecertificeerd volgens de ISO9001:2015 norm. Met het ISO-kwaliteitscertificaat laten we zien dat de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening op orde is, dat we de kwaliteit continu verbeteren en dat het geluk van de cliënt centraal staat.

Het certificaat is in 2022 afgegeven en geldig t/m december 2025. Om het certificaat te behouden wordt elk jaar beoordeeld of onze kwaliteit van dienstverlening voldoende op orde is. Dit wordt gedaan door een externe organisatie: Lloyds Registers Quality Assurance (LRQA). De auditoren beoordelen wat goed gaat en wat minder goed gaat. Daarmee gaat ORO als organisatie aan de slag.

CERTIFICAAT BRONS MILIEUTHERMOMETER ZORG

Milieu Platform Zorgsector heeft ORO op 14 september 2023 voor vijf locaties het certificaat niveau brons van de Milieuthermometer Zorg toegekend. Dit certificaat is geldig voor 3 jaar en elk jaar wordt gecontroleerd of de locaties nog voldoen aan de gestelde eisen.

 

Goedgekeurd Kwaliteitsstatuut GGZ – Instelling

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Hier vind je het goedgekeurd kwaliteitsstatuut van ORO.

 

Lees meer over onze andere ambities

Clientgeluk

We werken cliëntgericht, het geluk van de cliënt staat centraal. Dit doen we met Supportgericht Werken.

Lees meer
Medewerkersgeluk

Bij ORO is er een plek voor iedereen, met aandacht voor persoonlijke groei in een inspirerende en veilige werkomgeving.

Lees meer
Fijne leefomgeving

We werken samen om een fijne plek voor iedereen mogelijk te maken.

Lees meer
Samenspraak

ORO is in gesprek geweest met de CCR, OR en Raad van Toezicht over kwaliteit.

Lees meer

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud