Leren en verbeteren

Bij ORO is samen leren en verbeteren een belangrijk onderwerp. Zo zorgen we dat we samen groeien van geluk en waarde blijven toevoegen aan het leven van cliënten, vanuit de wens van de cliënt. Leren en verbeteren doen we binnen teams én op organisatieniveau. We maken hierbij gebruik van verschillende instrumenten. Maar ook cijfers over het aantal incidenten, registraties van de Wet zorg en dwang of het aantal klachten gebruiken we om te leren en verbeteren.

Kwaliteitscyclus

Om teams te ondersteunen bij het krijgen van inzicht in kwaliteitsonderwerpen die goed gaan of juist aandacht vragen, zijn er twee meetinstrumenten ontwikkeld. De uitvoering van Supportgericht Werken (SGW) en Samen Sturen ORO (SSO) zijn hierin belangrijke onderwerpen.

  • Kwaliteitsscan Persoonlijk Plan
    Met dit hulpmiddel zien teams hoe het werken met het Persoonlijk Plan gaat. Elke locatie doet jaarlijks een steekproef waarbij aan de hand van stellingen wordt gekeken of een bepaald onderdeel is toegepast op het Persoonlijk Plan. Bijvoorbeeld of het Persoonlijk Plan samen met de cliënt of zijn naaste is opgesteld. Of dat een bepaald onderdeel in het Plan is ingevuld en actueel is.
  • Teammeting en aanvullende Kwaliteitsscan
    Met dit hulpmiddel zien teams wat op verschillende onderwerpen goed gaat en wat beter kan. Elke medewerker van een team vult de teammeting in. Hierin staan stellingen waarbij de medewerker aangeeft in hoeverre hij/zij het eens is met de stelling. De stellingen gaan bijvoorbeeld over: Supportgericht Werken, samenwerking binnen het team, mate waarin het team voldoet aan wet- en regelgeving, het omgaan met incidenten of risicovolle situaties, en de mate waarin het team voldoende bekend, bevoegd (iets mogen doen), en bekwaam (iets kunnen doen) is voor bepaalde handelingen of verantwoordelijkheden. De aanvullende kwaliteitsscan kunnen leidinggevende gebruiken om meer (verdiepende) informatie te krijgen over bepaalde onderwerpen. Zo kunnen zij met het team beter bepalen wat extra aandacht vraagt.

De resultaten van de metingen worden op teamniveau en op organisatieniveau onderzocht en besproken. Er wordt besproken wat goed gaat en wat beter kan. Teams nemen de uitkomsten van de metingen mee in het opstellen van het jaarplan. Ook op organisatieniveau worden waar nodig acties voor verbetering uitgezet.

Wat ging goed? Wat kan beter?
  • Uit de resultaten van de metingen zien we dat teams goed aan de slag zijn met het verbeteren van de onderwerpen die aandacht vragen. De metingen zorgen ervoor dat medewerkers zich meer bewust worden van wat ze doen, waarom ze dit doen en hoe dit beter kan.
  • Passend bij de visie en cultuur van ORO zien we dat het voor medewerkers vanzelfsprekend is om het Persoonlijk Plan samen met de cliënt en zijn naasten op te stellen. De cliënt is expert van zijn eigen leven. Ondanks dat niet iedereen geschoold is in Supportgericht Werken, wordt SGW omarmd en goed gebruikt. Medewerkers voelen zich vrij om fouten te maken er hiervan (gezamenlijk) te leren. Ook staan medewerkers open voor flexwerkers, mantelzorgers en vrijwilligers. Dit laat zien dat er draagvlak is om de zorg anders in te richten.
  • Sommige onderdelen van onze zorgplanmethodiek zijn nog niet altijd even duidelijk voor alle medewerkers. Ook zouden medewerkers meer sturingsinformatie en informatie over wat er speelt bij ORO willen hebben. Zo kunnen medewerkers sneller inspelen op veranderingen. We gaan in 2024 aan de slag met deze verbeterpunten. Er wordt nog onderzocht hoe we dit het beste kunnen doen.
  • Teams geven ook aan dat ze graag meer kennis en vaardigheden zouden willen hebben voor de onderwerpen: ergonomisch werken, omgaan met complex gedrag en agressie en werken met gevaarlijke stoffen, infectiepreventie en voedingscontroles. De leidinggevenden van de betreffende teams pakken dit in 2024 samen met het team op.
  • In 2024 gaan we de verschillende verbeterinstrumenten evalueren. Hierbij worden de instrumenten beter afgestemd op elkaar en de praktijk.

Incidenten

Leren en verbeteren doen we ook naar aanleiding van incidenten. Dit zijn gebeurtenissen waarbij het anders loopt dan we hadden bedoeld. Soms heeft dit (ernstige) gevolgen voor een cliënt of medewerker, maar gelukkig loopt het vaak ook goed af. Bij ORO zorgen we dat medewerkers over incidenten (durven te) praten en deze melden. Want pas als incidenten worden gemeld, kunnen we ervan leren.

De incidentmeldingen worden afgehandeld door de leidinggevende. Als het nodig is, wordt het incident in het team besproken. Er wordt dan gezamenlijk besproken hoe een vergelijkbaar incident in het vervolg voorkomen kan worden. Maar ook wat voor invloed het incident heeft gehad op de cliënt, medecliënten of medewerkers.

Als het incident ernstige gevolgen had voor een cliënt, kan de gebeurtenis worden onderzocht door onafhankelijke medewerkers. Als het moet wordt het incident gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd of gemeente. Tijdens het onderzoek wordt onderzocht wat de oorzaak was. Daar leert ORO van.

Wat ging goed en wat kan beter?
    • We zien dat er in 2023 meer incidentmeldingen zijn gedaan dan in 2022. Het aantal is met ongeveer 15 procent gestegen, van 4345 naar 4980 incidentmeldingen. De incidenten hadden te maken met:
        • Agressie: 2511 meldingen, 50 procent. Hierbij gaat het voornamelijk om fysieke agressie, zoals duwen (58 procent), en/of verbale agressie, zoals schelden (30%).
        • Medicatie: 1461 meldingen, 29 procent. Het gaat hierbij voornamelijk om medicatie dat niet verstrekt is (44 procent).
        • (bijna) ongeval of gevaarlijke situatie: 959 meldingen, 19 procent. Het gaat hierbij voornamelijk om vallen, struikelen of uitglijden (44 procent).
        • Informatiebeveiliging of datalek: 48 meldingen, 1 procent. Bij de meeste meldingen waren persoonsgegevens betrokken, 67 procent.

      De verhoudingen tussen het aantal agressie incidenten, medicatie incidenten en (bijna) ongevallen/gevaarlijke situatie is hetzelfde als in 2022.

  • We hebben in 2023 1 keer een melding gedaan bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). We hebben het incident onderzocht en benodigde verbeteringen opgepakt.
  • Incidenten rondom medicatie worden besproken in de geneesmiddelencommissie. Zij signaleren trends en adviseren over verbeteringen. Zo wordt op dit moment het werkproces medicatie geoptimaliseerd. Hierbij tekenen we op steeds meer locaties medicatie digitaal af. Hiermee hopen we het aantal incidenten rondom medicatie te verminderen.
  • In 2023 is de commissie Veilig Incident Melden (VIM) gestart. Deze commissie signaleert trends en adviseert verbeteringen over incidentmeldingen, met name rondom agressie en (bijna) ongevallen/gevaarlijke situaties. In 2023 is de commissie VIM als klankbordgroep gebruikt voor het verbeteren van het incidentenbeleid. In 2024 gaan we daarmee door. Ook zal de commissie VIM in 2024 de jaarcijfers van 2023 uitgebreider gaan onderzoeken. Bijvoorbeeld door proberen te achterhalen waardoor de cijfers toenemen en vervolgens te beoordelen of er iets anders moet.
  • In 2023 zijn we begonnen met het verbeteren van het incidentenbeleid. Dit houdt in dat we het melden en afhandelen van incidenten duidelijker en makkelijker gaan maken. Het leren en verbeteren naar aanleiding van incidenten krijgt hiermee een betere plek binnen de teams. In 2024 gaan we verder met het verbeteren van het incidentenbeleid.

Wet zorg en dwang

Bij ORO is de vrijheid van onze cliënten leidend. Cliënten hebben eigen regie in het invullen van hun leven en maken van keuzes. Waar nodig helpen we cliënten daarbij. Het beleid van ORO over onvrijwillige zorg sluit hierop aan: Onvrijwillige zorg gebeurt niet, tenzij…

  • er sprake is van ernstig nadeel.
  • er echt geen andere mogelijkheden zijn.
  • dwang ‘goede zorg’ betekent.

Meer weten over de Wet zorg en dwang? Kijk dan hier.

Wat ging goed en wat kan beter?
  • Registraties en managementrapportages worden een aantal keer per jaar verstrekt aan het management. Deze rapportages helpen ons om zicht te hebben op de onvrijwillige zorg die we toepassen en het tijdig evalueren daarvan.
  • Het aantal registraties onvrijwillige zorg is in 2023 met 36 procent toegenomen ten opzichte van 2022:
        • 2023: 804 registraties bij 66 unieke cliënten in 2023.
        • 2022: 508 registraties bij 53 unieke cliënten.
  • De registraties zijn onderzocht. Daaruit blijkt dat de toename van registraties onvrijwillige zorg in deze gevallen juist een voorbeeld is van kwalitatief goede zorg.
  • Er is in 2023 aandacht besteed aan de bekendheid van de Wet zorg en dwang, onder andere door een artikel in de OROskoop.
  • Het lukt ons nog niet altijd om de onvrijwillige zorg binnen de vastgestelde periode te evalueren. Er zijn meer organisaties waarbij dit niet lukt. Dit onderwerp is dan ook onderdeel van het bestuurlijk akkoord. Hierin staan afspraken tussen de overheid en vertegenwoordigers van cliënten, zorgverleners en zorgaanbieders over de uitvoering van de Wet zorg en dwang. De Wzd-commissie van ORO legt binnenkort een advies voor aan het management van ORO. Dit advies gaat over het wel of niet meegaan in de bestuurlijke afspraken.
  • Voor 2024 staat het thema ‘hoe houden we de Wet zorg en dwang makkelijk, begrijpelijk en uitvoerbaar?’ centraal. Hier gaan we in 2024 acties op uitzetten. Ook gaan we opnieuw alle medewerkers scholen.

De volledige jaarverantwoording over de Wet zorg en dwang vind je hier. 

Meldingen en klachten cliënten

Onze cliënten en cliëntvertegenwoordigers kunnen altijd terecht bij onze medewerkers met vragen of onvrede. Soms is dit niet wenselijk of onvoldoende. Dan kunnen cliënten en cliëntvertegenwoordigers gebruik maken van onze klachtenregeling cliënten. Cliënten en cliëntvertegenwoordigers van ORO kunnen voor eerste opvang en het melden van onvrede en klachten terecht bij de cliëntvertrouwenspersonen en de externe klachtenfunctionaris. Voor jeugdwetklachten kunnen cliënten en cliëntvertegenwoordigers terecht bij de klachtencommissie.

Hier lees je hoe dit werkt.

Wat ging goed? Wat ging minder goed?
  • We werken sinds 2023 met een vernieuwde klachtenregeling cliënten. Hierbij wordt voor het eerst gewerkt met een ervaringsdeskundige in de rol van cliëntvertrouwenspersoon.
  • Er zijn in 2023 minder meldingen over onvrede gedaan bij de cliëntvertrouwenspersonen:
    • 2023: 16 meldingen.
    • 2022: 23 meldingen.
  • Cliënten en cliëntvertegenwoordigers lijken de cliëntvertrouwenspersonen nog niet altijd te kunnen vinden. Het is onduidelijk waardoor dit komt. Om de cliëntvertrouwenspersonen bekend te houden, zullen we ook in 2024 PR blijven maken, locaties bezoeken en uitleg geven aan cliënten en hun vertegenwoordigers.
  • De vragen/opmerkingen die zijn binnengekomen gingen over verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld over wachtlijstplaatsing, geleverde zorg, specifieke medewerkers en communicatie. De meeste meldingen zijn opgelost. Een enkele melding loopt nog en is daarmee nog niet (helemaal) opgelost.
  • We zien dat er ook minder (officiële) klachten zijn ingediend door cliënten of hun vertegenwoordigers:
    • 2023: 1 klacht.
    • 2022: 5 klachten.
  • De klacht is ingediend bij de externe klachtencommissie. De klacht is afgesloten waarbij ORO de aanbevelingen heeft opgepakt.
  • Er is daarnaast 1 melding gedaan bij de externe klachtenfunctionaris, maar deze melding heeft niet geleid tot een officiële klacht. De melding is teruggelegd bij de cliëntvertrouwenspersonen en door hen opgepakt.

Meldingen en klachten medewerkers

Medewerkers kunnen altijd terecht bij hun leidinggevende als zij het ergens niet mee eens zijn of zich niet juist behandeld voelen. Soms is dit niet wenselijk of onvoldoende. Dan kunnen medewerkers terecht bij de medewerkersvertrouwenspersoon. Dit geldt ook voor stagiaires, leerlingen, vrijwilligers en ZZP’ers.

ORO heeft 1 externe en 2 interne vertrouwenspersonen waar medewerkers terecht kunnen. Als zij er samen niet uitkomen kan de medewerker terecht bij de klachtencommissie medewerkers.

Wat gaat goed? Wat kan beter?
  • In 2023 is de klachtenregeling geëvalueerd en zijn er op basis van de opgedane ervaringen aanpassingen gedaan. Vanaf 2023 kunnen ook vrijwilligers terecht bij de medewerkersvertrouwenspersonen.
  • In 2023 zijn er ongeveer evenveel meldingen van onvrede gedaan bij de medewerkersvertrouwenspersonen als in 2022:
    • 2023: 41 meldingen
    • 2022: 42 meldingen.
  • De meldingen bij de medewerkersvertrouwenspersonen gingen over verschillende onderwerpen, vooral: ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. De meldingen zijn opgelost.
  • De medewerker vertrouwenspersonen heeft in 2023 trends, signalen en adviezen aan de Raad van Bestuur gegeven over de ontvangen meldingen. Om de medewerkersvertrouwenspersonen bekend te houden blijven we in 2024 PR maken en vergroten we de vindbaarheid van de medewerkersvertrouwenspersonen op intranet.
  • In 2023 zijn er meer (officiële) klachten ingediend bij de klachtencommissie medewerkers dan in 2022:
    • 2023: 3 klachten.
    • 2022: 1 klacht.
  • Twee van de drie ingediende klachten konden niet in behandeling worden genomen door de klachtencommissie. De andere klacht is opgepakt en afgehandeld.

Lees meer over onze andere ambities

Clientgeluk

We werken cliëntgericht, het geluk van de cliënt staat centraal. Dit doen we met Supportgericht Werken.

Lees meer
Medewerkersgeluk

Bij ORO is er een plek voor iedereen, met aandacht voor persoonlijke groei in een inspirerende en veilige werkomgeving.

Lees meer
Fijne leefomgeving

We werken samen om een fijne plek voor iedereen mogelijk te maken.

Lees meer
Samenspraak

ORO is in gesprek geweest met de CCR, OR en Raad van Toezicht over kwaliteit.

Lees meer

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud