Samenspraak

ORO is in gesprek geweest met de CCR (Centrale Cliëntenraad), OR (Ondernemingsraad) en Raad van Toezicht over het kwaliteitsbeeld. Een verslag van deze gesprekken vind je hieronder. Sommige onderdelen van de feedback is direct verwerkt. Verder lees je hieronder het verslag van de externe visitatie.

Reactie CCR (Centrale Cliëntenraad)

De informatie en het algehele beeld van ORO in het kwaliteitsbeeld is voor de CCR herkenbaar. Een duidelijke verandering ten opzichte van voorgaande jaren is dat nu gewerkt wordt met een online webversies waarin doorlink mogelijkheden zijn opgenomen in het kwaliteitsbeeld naar andere (eerder opgestelde nieuwsberichten) in plaats van een verslag. Iedere lezer kan zijn eigen keuze maken hoe diep hij of zij wil lezen. Bij de CCR zijn de meningen verschillend, sommige willen graag het hele verhaal door kunnen bladeren, maar anderen vinden het juist fijn om te klikken op wat ze willen of moeten weten. De CCR is benieuwd naar de feedback van de lezer over deze werkwijze.

In het rapport is summier of geen gebruik gemaakt van cijfers wat de leesbaarheid ten goede komt. Echter op onderdelen wordt een heldere duiding van de gebruikte cijfers gemist en blijft de toelichting op verschillende onderwerpen te algemeen. De CCR zou graag zien dat de huidige stand van zaken, gestelde doelen en behaalde resultaten duidelijker beschreven worden.

Inhoudelijke reflectie per punt

 

Cliëntgeluk
  • Er hebben weinig ‘Dit vind ik ervan (DVIE)’ gesprekken plaatsgevonden. Ondanks dat DVIE goed aansluit bij de Supportgericht Werken methodiek, ervaren medewerkers het invullen van de vragenlijsten nog steeds als dubbelop. De CCR is benieuwd waarom het op sommige plekken wel lukt om DVIE te gebruiken.
Medezeggenschap
  • Hoe medezeggenschap (formeel) is vormgegeven en wat medezeggenschap betekent is te vinden via de link clientmedezeggenschap. Daarbij wordt er gesproken dat cliënten die niet in de wijkraad zitten kunnen deelnemen aan het cliëntenoverleg en hoe dit is vormgegeven. In de praktijk krijgt de CCR te horen dat huiskamer- of groepsoverleg niet standaard of weinig tot niet plaatsvinden. Vaak hangt het af van de manager en begeleiders, soms hangt het ook af van de cliënten. Huiskamer- of groepsoverleg is een mooie manier om inspraak op locatie te regelen. De CCR vindt dit heel belangrijk. Het zou goed zijn als het belang van deze overleggen weer meer onder de aandacht gebracht wordt. Ook vraagt de CCR aandacht te besteden en te sturen op zeggenschap van cliënten zoals het trainen van cliënten om hun zeggenschap te versterken.
  • De CCR vindt dat de betrokkenheid van zowel de CCR als alle raden onderbelicht is in het rapport en ziet deze graag benoemd. Het was en is een pittig onderwerp waar alle raden en de CCR sinds 2020 intensief mee bezig zijn geweest en tot heden mee bezig zijn. De medezeggenschap op de locaties staat nog aan het begin en het vergt nog veel werk om daar echt vorm en inhoud aan te geven.
  • Positief is dat in 2023 meerdere dialoogsessies in het kader van medezeggenschap hebben plaatsgevonden. De CCR ziet graag terug dat de medezeggenschap de komende jaren onder de aandacht blijft, zeker gezien de toekomstige ontwikkelingen.
  • Ook ziet de CCR graag dat er een heldere rolverdeling komt in de rollen van de medezeggenschapsorganen en de ervaringsdeskundigen. Aangegeven wordt dat dit de aandacht heeft en een groeimodel is.
Medewerkersgeluk
  • Voorbeelden van teamreflecties of verhalen van professionals zelf over werkwijzen, zien wij niet terug. De CCR ziet graag concrete verhalen daarvan. Dit zal helpen in hetgeen dat wordt beschreven, omdat niet iedere lezer voorkennis heeft.
  • De CCR vindt dat de teams samen met de cliënten en verwanten kunnen reflecteren ‘met ons en niet over ons’. Het betrekken van cliënten en verwanten vraagt iets anders. Het zou goed zijn als hier aandacht aan besteed wordt.
  • De CCR is van mening dat de directeuren Zorg en Dienstverlening de uitkomsten van de kwaliteitsreflecties kunnen bespreken met de Lokale Cliëntenraden. Zo kunnen de raden meedenken en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.
Incidenten
  • Er is geen inzicht in het aantal gedane incidentenmeldingen en de beschrijving is erg procesgericht.
Externe visitatie
  • Visitatie wordt uitgevoerd met andere zorgorganisaties. De vraag die bij de CCR is gesteld is of dit voldoende is om inzicht te krijgen en te geven over de kwaliteit van zorg. Moet je niet ook andere partijen betrekken bij de visitatie zoals een vertegenwoordiging van cliënten- en verwanten en medewerkers.
Wet Zorg en Dwang (Wzd)
  • Op het gebied van de WZD zijn wel activiteiten ontplooid, maar ORO heeft in 2023 nog niet alle stappen kunnen zetten die men voor ogen had. De CCR is positief over de activiteiten die in 2023 zijn opgepakt om cliënten via de verschillende kanalen over het bestaan van de WZD te informeren.
  • De CCR mist een inhoudelijke verdieping in het voorliggende rapport waarin onder ander is aangeven welke delen van de analyse over welke locatie gaan. Hierdoor is het voor CCR niet mogelijk over de analyse een goed oordeel te vormen. De CCR wil meegegeven dat het duidelijker zal zijn als er nadere analyses en een objectieve interpretatie van de resultaten in de rapportage weergegeven worden. Het zou de CCR een duidelijker beeld geven van wat er in de werkelijkheid in de zorg voor cliënten gebeurt. In de komende analyse ziet de CCR graag hier iets van terug.

Reactie OR (Ondernemingsraad)

Het kwaliteitsbeeld ziet er goed uit. Je moet wel vaak doorklikken waardoor je kunt verdwalen in de vele mogelijkheden.

Het is fijn dat het Kwaliteitsbeeld voor iedereen te lezen is op de website, het is een fijne manier en goed leesbaar.

De nieuwe Strategie is in 2024 vastgesteld maar het traject is in 2023 gelopen, gevraagd is om dit nog te benoemen. Op de pagina fijne leefomgeving is gevraagd om aan te geven dat deze pagina nog in ontwikkeling is of dat er een nieuwe strategie is en dat de pagina later wordt uitgewerkt.

Evenals vorig jaar wil de OR aangeven dat de term Huis van de Toekomst de lading niet volledig dekt en het afgelopen jaar een andere betekenis heeft gehad. Dit kan verwarrend werken voor de medewerkers, die daarbij vooral aan techniek denken terwijl het Huis van de Toekomst veel meer is dan dat.

Reactie Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht vindt dat het kwaliteitsbeeld een mooi en leesbaar verslag is over hoe ORO haar kwaliteitsdoeleinden op diverse gebieden realiseert. Samen groeien van geluk wordt op een heldere, beschrijvende manier beschreven. Dat heeft als consequentie dat er in de rapportage minder cijfermatige onderbouwing te vinden is.

De Raad van Toezicht is blij dat het begrip “Geluk” in de rapportage een concretere invulling heeft gekregen, waardoor ingezette verbeteracties doeltreffender zijn. Het siert ORO dat er duidelijk aangegeven wordt wat beter kan en hoe dat te doen.

De Raad van Toezicht constateert verder dat doorzettingsmacht en borging van veranderingen nu in concrete voorbeelden zichtbaar zijn. De Raad van Toezicht vraagt wel aandacht voor het feit dat Lore in het kwaliteitsbeeld beperkt zichtbaar is, terwijl ingezette veranderingen een impact hebben op de samenwerking tussen zorg en behandelaren van Lore.

Externe visitatie

ORO vindt het belangrijk om met andere organisaties of bedrijven in gesprek te gaan over kwaliteit van zorg- en dienstverlening. Dit heet: externe visitatie. We doen dit eens in de twee jaar. Doel hiervan is om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Ook vragen we wat de andere organisatie of het andere bedrijf vindt van de kwaliteit bij ORO.

In 2023 zijn we in gesprek geweest met Lunet en De Zorgboog. Het kwaliteitsrapport over 2022 stond centraal. Er is gesproken over wat positief opvalt en wat mogelijk beter zou kunnen. Ook is gesproken over ontwikkelingen die zowel in de gehandicaptensector als in de ouderenzorg spelen. Benieuwd naar de reactie van Lunet en De Zorgboog? Kijk dan in onze vorige kwaliteitsrapportage over 2022.

In 2025 gaan we opnieuw in gesprek met een of meerdere organisaties. Een verslag van wat er is besproken vind je daarna hier terug.

Lees meer over onze andere ambities

Clientgeluk

We werken cliëntgericht, het geluk van de cliënt staat centraal. Dit doen we met Supportgericht Werken.

Lees meer
Medewerkersgeluk

Bij ORO is er een plek voor iedereen, met aandacht voor persoonlijke groei in een inspirerende en veilige werkomgeving.

Lees meer
Fijne leefomgeving

We werken samen om een fijne plek voor iedereen mogelijk te maken.

Lees meer
ORO kijkt vooruit

ORO wil klaar zijn voor de toekomst en goed kunnen omgaan met veranderingen die gaan komen. We hebben aandacht voor de wereld om ons heen. Deze wereld verandert snel.

Lees meer

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud