Veelgestelde vragen

Vergaderen cliënten en cliëntvertegenwoordigers altijd samen?

Dat kan, maar hoeft niet.
Hierover maken de cliënten en cliëntvertegenwoordigers die lid zijn van de lokale cliëntenraad samen afspraken.
Wanneer leden het prettig vinden om de lokale cliëntenraad op te delen in 2 deelraden dan is dit mogelijk.
Er is dan een deelraad voor cliënten en een deelraad voor cliëntvertegenwoordigers.
Deze 2 deelraden maken met elkaar afspraken over de samenwerking.

Op welke manier wordt de lokale cliëntenraad ondersteund?

De lokale cliëntenraad kan onafhankelijke ondersteuning krijgen.
Welke vorm van ondersteuning de lokale cliëntenraad nodig heeft, verschilt per lokale cliëntenraad.
De lokale cliëntenraad en ORO maken hierover afspraken.

Een cliëntcoach helpt cliënten bij het meedenken en meepraten in een lokale cliëntenraad.
Deze ondersteuning is onafhankelijk.
Dat betekent dat de cliëntcoach de cliënten van een lokale cliëntenraad ondersteunt in het opkomen voor de belangen van cliënten.
Een cliëntcoach komt niet op voor de belangen van ORO.

Hoeveel tijd kost het wanneer je lid bent van een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad bepaalt zelf hoe vaak er vergaderd wordt.
Vaak vergadert een lokale cliëntenraad minimaal 4 keer per jaar.

De lokale cliëntenraad vergadert in ieder geval 2 keer per jaar met de wijkmanager.
Wanneer het nodig is organiseert de lokale cliëntenraad een extra vergadering.
De lokale cliëntenraad maakt hier zelf afspraken over.

Als lid van de lokale cliëntenraad wordt verwacht dat je je voorbereidt op de vergadering.
Dit doe je door het verslag van de vorige vergadering, de agenda en andere stukken door te lezen.
Ben je als cliënt lid van een lokale cliëntenraad dan kan een cliëntcoach je helpen met de voorbereiding op de vergadering.

Wanneer komen er verkiezingen voor een lokale cliëntenraad?

Als er meer dan 14 personen lid willen worden van een lokale cliëntenraad komen er verkiezingen.
De 14 personen met de meeste stemmen komen in de lokale cliëntenraad.

Hoe word je lid van een lokale cliëntenraad?

Door aan de begeleider, zorgcoördinator of wijkmanager van jouw locatie door te geven dat je lid wilt worden van een lokale cliëntenraad.
Als ambulante cliënt kun je aan je begeleider of de manager van jouw wijk doorgeven dat je lid wilt worden van een lokale cliëntenraad.

Van hoeveel lokale cliëntenraden kun je lid worden?

Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad binnen de woonvoorziening waar je woont.
Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad bij de dagbestedingslocatie(s) waar je werkt.
Als ambulante cliënt kun je lid worden van een lokale cliëntenraad voor ambulante cliënten in de wijk.

Het kan zijn dat je met meerdere van deze locaties te maken hebt.
Dan kun je ook van meerdere lokale cliëntenraden lid worden.

Wie kan lid worden van een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden.

Welke rechten heeft een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad heeft verschillende rechten:

 

Het recht om mee te denken

De wijkmanager maakt plannen.
De lokale cliëntenraad denkt mee over de plannen van de wijkmanager.

 

Adviesrecht

Het recht van een lokale cliëntenraad om adviezen te geven aan de wijkmanager heet adviesrecht.
De wijkmanager vraagt advies over verschillenden onderwerpen, zoals:

  • Als de locatie andere zorg wil gaan verlenen.
  • Anders organiseren van de zorg op de locatie.
  • Geldzaken van de locatie.
  • De plannen van de locatie bij verbouwingen, nieuwbouw en verhuizing.
  • Benoeming van een nieuwe wijkmanager voor de locatie.

De wijkmanager luistert goed naar het advies van de lokale cliëntenraad.
De wijkmanager volgt het advies op als dat kan.
De wijkmanager legt aan de lokale cliëntenraad uit waarom het advies niet wordt opgevolgd.

Mocht de adviesvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de adviesvraag.

 

Instemmingsrecht

Het recht van een lokale cliëntenraad om mee te beslissen over plannen van de wijkmanager heet instemmingsrecht.
Instemmen betekent goedkeuren.
De lokale cliëntenraad kan de plannen van de wijkmanager wel of niet goedkeuren.
Het advies van de lokale cliëntenraad is bij instemmingsrecht belangrijker dan bij adviesrecht.
De wijkmanager mag het plan uitvoeren als de lokale cliëntenraad het plan heeft goed gekeurd.

Dit zijn voorbeelden van onderwerpen voor instemmingsrecht:

  • De medezeggenschapsregeling.
  • Regels en regelingen voor cliënten, zoals huisregels.
  • Afspraken rond kwaliteit.
  • Afspraken rond veiligheid.
  • Afspraken rond hygiëne.
  • De benoeming van de cliëntcoach van de lokale cliëntenraad.
  • Eten en drinken.
  • Hulp van een geestelijk verzorger.
  • Afspraken rond vrije tijd.
  • De rechten van cliënten bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De inrichting van ruimtes waar zorg wordt verleend bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing

Mocht de instemmingsvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de instemmingsvraag.

De lokale cliëntenraad kan advies geven aan de wijkmanager, ook als de wijkmanager niet om dit advies heeft gevraagd.
Dat advies kan gaan over alle onderwerpen die de lokale cliëntenraad belangrijk vindt voor cliënten.

Welke onderwerpen bespreekt een lokale cliëntenraad?

Alle onderwerpen die meerdere cliënten van een locatie raken, bijvoorbeeld:

  • Huisregels.
  • Eten en drinken.
  • Rechten van cliënten.
  • Schoonmaken van de locatie.
  • Nieuwbouwplannen van de locatie.
  • Nieuwe medewerkers op de locatie.
  • Feesten en uitstapjes van de locatie.
  • Afspraken en regels rond stagiairs en leerlingen op de locatie.
  • Hoe mensen met elkaar omgaan binnen een locatie.
  • Hoe ORO cliënten van de locatie informatie geeft.

Wat doet een lokale cliëntenraad?

De lokale cliëntenraad praat namens de cliënten van een locatie met de wijkmanager over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van de locatie.
Bijvoorbeeld eten en drinken, een nieuwe manager, vrije tijd en veiligheid.
De taak van een lokale cliëntenraad is meedenken, meepraten en advies geven over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van een locatie.

Wat is een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad is een cliëntenraad van een woonlocatie, dagbestedingslocatie of groep cliënten die ambulante ondersteuning krijgen.
Een lokale cliëntenraad heeft minimaal 3 leden nodig.

Ik zoek praktische tips, wie kan me daarbij helpen?

Het is heel begrijpelijk als je zo af en toe wilt sparren of tips wilt krijgen. De relatiemanagers van ORO luisteren naar wat JIJ nodig hebt, aangaande de zorg voor jouw kind (tot 18 jaar). Bovendien blijven zij naast je staan, ook als de zorg rondom de cliënt verandert. Zij gaan graag geheel vrijblijvend met je in gesprek. Door hun jarenlange ervaring in het zorglandschap weten zij de juiste routes te bewandelen. Mail hen via relatiemanagement@oro.nl

Staat je vraag er niet bij?

Contact

Fijn wonen

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure

Het is mogelijk een aanvraag te doen voor vervoer, voor bijvoorbeeld school of dagbesteding. Wanneer je al cliënt bij ORO bent, kan de zorgcoördinator dit voor je regelen. Ben je nog geen cliënt bij ORO, moeten je we verwijzen naar jouw gemeente. Hier is namelijk financiering voor nodig. Heb je hier hulp bij nodig, vraag het ons gerust.

Als je een verstandelijke beperking hebt is het mogelijk om vanuit de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg (Wlz) toezicht, zorg en/of ondersteuning aan te vragen. Om deze financiering te ontvangen (inclusief bijbehorende vergoedingen) is vaak een geldige en passende indicatie nodig. Bekijk welke mogelijkheden voor jou gelden.
Meer veelgestelde vragen

Lekker in je vel

Er zijn voor onze cliënten allerlei cursussen mogelijk. Deze organiseren we vanuit het zogenaamde Leerplein. Nog op zoek naar een passende cursus? Het totale overzicht staat op onze website. ORO Entree kan je helpen met jouw aanmelding.

Bewegen is belangrijk, je wordt er vaak fitter van. En fit zijn, maakt je blij. ORO biedt daarom verschillende mogelijkheden waarbij je in je eigen tempo kan bewegen. Vaak samen met Lore, ons behandel- en expertisecentrum. Bekijk ons aanbod.

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure
Meer veelgestelde vragen

Prettige dag

De cliënten van ORO maken de meest mooie en lekkere dingen. Op veel locaties van ORO kan je terecht voor het kopen van creatieve cadeaus. Op sommige plekken worden ook eigen gemaakte worstenbroodjes verkocht. Kijk voor het overzicht van verkooppunten op onze website.

Voor opvang in het weekend zijn er mogelijkheden voor logeren en gespecialiseerde opvang (BSO). BSO is enkel op zaterdag. Neem voor meer informatie contact op met ORO Entree.

Ja, het is zeker mogelijk om een rondleiding te krijgen bij een dagbestedingslocatie in jouw buurt. Neem daarvoor contact op met ORO Entree.

ORO biedt gespecialiseerder opvang (BSO), op alle doordeweekse dagen en op zaterdag. ORO biedt geen voorschoolse opvang.
Meer veelgestelde vragen

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud