Hij is klimaatburgemeester van Deurne en werkt als facilitair medewerker op Het Rijtven. Michel Lintermans bekommert zich om meer dan zijn eigen wereldje, dat wordt na een gesprek met hem snel duidelijk. Wie wel eens op het NS-station in Deurne komt, kan met eigen ogen genieten van de inspanningen van de Deurnenaar.
Het begon tien jaar geleden, vertelt Michel in de prachtig ingerichte tuin, grenzend aan de spoorlijn die Venlo met Helmond verbindt. Er groeien bloemen, planten en kruiden, veelal in bakken. Chauffeurs van de bussen van Arriva die het station aandoen, gebruiken de tuin als rust- en koffieplek. Er zitten vogels, kippen en door de vele planten en bloemen weten ook insecten de tuin massaal te vinden. “Een groene oase”, noemt Michel het.
Ik vond dat ik iets moest doen
Michel is een frequent treinreiziger. En zoals veel mensen die vaak van deze vorm van openbaar vervoer gebruik maken wel weten, zijn stations meestal niet zulke fraaie plekken. Ook in Deurne was het een treurige bedoeling, vond Michel. “Veel panden hier in de omgeving stonden leeg, er groeide of bloeide niks, het was gewoon een heel sombere plek. Een plek waar je niet graag kwam. Ik vond dat er wat moest gebeuren dus ik nam contact op met ProRail en de NS. Die gaan in Nederland over het spoor en over de stations, maar ik kreeg daar geen voet aan de grond. Gelukkig wilde de gemeente Deurne wel meedenken.”
Moestuin
Michel mocht wel aan de slag met plannen voor de omgeving van het station. Bloembakken óp het perron waren bijvoorbeeld geen optie, maar het terrein aan de voorkant van het station was van de gemeente. “Ik ben toen begonnen met wat watertappunten, mooie bloembakken, een openbare fietspomp en wat kunstwerken. Ook ontstond het idee van een moestuin, grenzend aan de spoorlijn.”
Toegankelijker en mensvriendelijker
Michel raakte gaandeweg steeds enthousiaster. Hij startte de Coöperatie Stationspark Deurne. “Ik wilde graag met de buurt, de gemeente en met maatschappelijke organisaties zoals bijvoorbeeld het jeugdinternaat Vreekwijk, het speciaal onderwijs én ORO aan de slag. Het doel? Vooral om de stationsomgeving toegankelijker en ‘mensvriendelijker’ te maken, maar ook om het in een sociaal jasje te gieten. Een station is iets van de mensen. Het is mooi om er dan samen met die mensen ook een prettige en duurzamere omgeving van te maken.”
Samen aan de slag
Bij zijn eigen werkgever vond Michel een gewillig oor. Bewoners van de Keltenstraat borduurden zich de vingers blauw om een mooie fiets in een van de bloemperken voor de ingang van het station te versieren en ze maakten vrolijke vlaggetjes die zorgen voor een hartelijk welkom. De Bos, Buiten, Tuingroep van Het Rijtven maakte houten tekstbordjes die op verschillende plaatsen in de tuin hangen en op de boerderij van Het Rijtven maakten cliënten fleurige houten bloemen die de tuin en de bakken een extra kleurige uitstraling geven. “Maar ORO levert hier ook de koffie, thee en appeltaart. En wie weet kunnen we de samenwerking in de loop van de tijd nog verder versterken. Ik zie nog voldoende mogelijkheden.”