Na twaalf jaar heeft burgemeester Elly Blanksma op 1 november de ambtsketen van de stad Helmond overgedragen aan haar opvolger. Als burgemeester vond ze het altijd heel belangrijk dat iedereen in ‘haar’ stad erbij hoorde. Ook mensen met een beperking. Vlak voor haar afscheid gingen de ervaringsdeskundigen Marco van Dijk en Christel van Dalen nog snel even op de koffie.
Zenuwachtig? Och, dat valt eigenlijk wel mee. Bovendien is coach Rita van Cliëntburo STERK erbij. En de vragen voor de burgemeester zijn goed voorbereid. Christel is al eens ooit in het nieuwe, grote Huis voor de Stad geweest. De entree vindt ze niet prettig. “Deze ruimte is heel groot en onoverzichtelijk. Die komt echt heel hard binnen bij mij.”
In de kamer van de burgemeester vertelt ze erover. “Goed dat je het zegt”, vindt Elly Blanksma meteen. “Kijk, dit zijn dingen waar we als gemeente echt in geholpen moeten worden. We moeten ons kunnen verplaatsen in wat mensen voelen als ze met ons in contact komen. Ook als ze het Huis voor de Stad binnenkomen. Jij hebt moeite met de grootte en het feit dat het allemaal onoverzichtelijk is. Dat er geen plekje is waar je je terug kunt trekken. Daar moeten we iets mee.”
Als de koffie is ingeschonken en de door ArtORO gemaakte cadeautjes zijn overhandigd, worden de vragen op de burgemeester afgevuurd. “We gaan er een gezellig interview van maken”, zegt de burgemeester.
U gaat afscheid nemen als burgemeester. Vond u het een fijne baan en blijft u wel in Helmond wonen?
“Ik ben geboren in Helmond en ik kijk met dankbaarheid terug op de afgelopen jaren. De stad heeft zich mooi ontwikkeld en de rode loper voor de 100.000-ste inwoner ligt al klaar. Een goed moment om het stokje over te dragen. En natuurlijk blijf ik in Helmond wonen. Hier voel ik me thuis.”
Vindt u Helmond een toegankelijke stad?
“Ik hoop het wel. Maar het kan altijd beter. We vinden het VN-verdrag, waarin staat dat we toegankelijk moeten zijn, heel belangrijk. Ik vind dat iedereen zich welkom en thuis moet kunnen voelen in onze stad. Iedereen hoort erbij. Dat geldt voor het feit dat je met bijvoorbeeld een rolstoel overal kunt komen, maar we hebben ook veel aandacht voor mensen die niet zo goed kunnen lezen en schrijven. Ook onze documenten, onze informatie moet in begrijpelijke taal. Om dat allemaal te bereiken hebben we jullie als ervaringsdeskundigen écht nodig. Jullie moeten betrokken blijven en meedenken over oplossingen.”
Wat gaat er al goed en wat kan er beter?
“Als ik kijk naar de toegankelijkheid van gebouwen, gaat er al veel goed. Maar ik denk we nog beter moeten denken vanuit de problemen waar jullie tegenaan kunnen lopen. Ik hoor bijvoorbeeld dat mensen aan heel veel loketten weer hun verhaal over hun beperking moeten vertellen of dat ze weer een formulier krijgen waarop ze alles moeten invullen. Dat is niet fijn. Dat moeten we beter doen. We moeten ons nog beter in jullie leefwereld verdiepen. Dat is belangrijk.”
Kent u cliëntburo STERK?
“Jazeker. Ik ben er ook geweest. Het is heel belangrijk dat wij als gemeente met jullie samenwerken. Juist omdat jullie ons zoveel kunnen leren en ons kunnen helpen bij het verbeteren. Bovendien hebben jullie mij geleerd hoe belangrijk het is om mét jullie te praten en niet óver jullie.”
Hoe ziet u de samenwerking met -bijvoorbeeld- cliëntburo STERK, waar de ervaringsdeskundigen van ORO werken?
“Ik vind het heel positief dat jullie een brug bouwen naar anderen. Jullie mopperen niet, jullie helpen mee met het verbeteren. Vanuit jullie ervaring. Zo helpen jullie mee aan een toegankelijke samenleving. Ik ga dan wel stoppen, maar jullie moeten zeker doorgaan.”
Heeft u in dit kader een opdracht aan uw opvolger?
“Ik vind het vooral belangrijk dat jullie elkaar snel leren kennen. Pas als je elkaar kent, kun je met elkaar het gesprek aangaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn opvolger, Sjoerd Potters, daar voor open staat.”
Tot slot, wat vindt u van ons cadeautje?
“Ik vind het super mooi en ik geef het een mooi plekje. In mijn hart!”