Dagbesteding, werk dat aansluit bij wat je wilt, wat je leuk vindt en betekenisvol is. Soms is dat een hele zoektocht, vooral als je (nog) moeilijk begrepen wordt. In de keuken van Het Rijtven startte een pilot met vier cliënten. Nu, precies een jaar na de start, lijkt de olievlek van die pilot langzaam uit te vloeien.
Betekenisvolle dagbesteding. Klinkt mooi, maar het is niet altijd makkelijk. Wat wil een cliënt precies, wat heeft hij of zij nodig en wat is er mogelijk. “We concludeerden dat het niet bij elke cliënt lukte”, zegt projectcoördinator Esther van den Wittenboer. “Met name bij de cliënten met wat wij ‘complex gedrag’ noemen. Niet dat die cliënten complex zijn, maar wíj, professionals, vinden het soms nog ingewikkeld om goed aan te sluiten. Hoe organiseren we voor deze cliënten werk of dagbesteding op maat, dichtbij huis, en hoe zorgen we ervoor dat het een succes kan worden?”
In gesprek met facilitair manager Marcel van den Berkmortel werd vorig jaar een eerste, belangrijke stap gezet op weg naar een nieuwe werkpost. “Een aantal cliënten liep vast in de reguliere dagbesteding. Ze zagen het nut er niet van in. Eigenlijk hadden ze geen zin meer om daarvoor het bed uit te komen. We moesten op zoek naar iets anders, naar een meer betekenisvolle daginvulling.”